חדשות

חילופי האשמות בין רופאים ב"הדסה": "ההתפטרות היא מעשה בריונות אלים"

מכתב שנכתב על ידי רופאות מצוות המחלקה להשתלת מח עצם בבוגרים מאשים את מנהל מחלקת המטו-אונקולוגיה ילדים, פרופ' מיקי וינטראוב, בהסתת רופאים ובנטישת חולים; "התנהגות זו היא כתם מביש עלינו כקהילה רפואית", כתבו הרופאות, שטוענות כי מהלך ההתפטרות נובע מסכסוכי אגו

המרכז הרפואי "הדסה" בעין כרם (צילום: אילוסטרציה)

רופאות במחלקת ההשתלות למבוגרים בבית החולים "הדסה" שלחו אתמול (א') מכתב לעובדי "הדסה", שבו הן מגדירות את התפטרותו של מנהל המחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים, פרופ' מיקי וינטראוב, ושמונה רופאים נוספים מהמחלקה כ"מעשה אלים ובריוני".

המכתב הוא שלב חדש במשבר החריף ב"הדסה", המטלטל את מערך ההמטו-אונקולוגיה בפרט ואת המרכז הרפואי כולו. זו הפעם הראשונה מאז שפרץ המשבר שרופאים מאותו המערך מטיחים ביקורת קשה בעמיתיהם לעבודה. על המכתב, שהופץ בדואר האלקטרוני לכל עובדי "הדסה", חתומות ד"ר בתיה אבני, מנהלת שרות אשפוז יום מח עצם וד"ר סיגל גריסרו, מנהלת שירות אשפוז המחלקה להשתלות מח עצם. השתיים חתומות על המכתב בשם צוות המחלקה.

במכתב נאמר: "כאשר למנהל מחלקה יש חילוקי דעות עם הנהלת בית החולים והוא איננו מרוצה מתנאי עבודתו, יש דרכים מקובלות לפתור זאת. במידה שהמנהל סבור שנחצו קווים אדומים, זכותו להתפטר. מחובתו לעשות זאת בהליך תקין תוך העברת המחלקה למחליפו באופן אחראי ושמירה על הרצף הטיפולי בחוליו.

"כאשר במקום זאת, מנהל מחלקה מסית את הרופאים הכפופים לו לנטוש כאיש אחד את תפקידם, זהו מעשה בריונות אלים, הגובל בהפקרת חולים. זו הפקרת חולים תוך ניצול חולשתם, ניצול העובדה שהם והוריהם נמצאים ברגע הקשה והפגיע ביותר בחייהם ובמאבק על עצם הישרדותם. התנהגות זו היא כתם מביש עלינו כקהילה רפואית ולכן קשה לנו לעמוד מנגד ולא להגיב".

בדיווח על המכתב ב-Ynet צוין, כי הרופאים במחלקת השתלות מח העצם, שאותה מנהלת עתה ד"ר פולינה סטפנסקי, טוענים שהסיבות להתפטרות תשעה הרופאים מהיחידה להמטו-אונקולוגיה ילדים, היא אגו והפגנת כוח ולא דאגה לחולים. הם מצביעים על פרופ' מיקי וינטראוב, מנהל המחלקה, כאחראי להתפטרות הקולקטיבית.

"רופאי המחלקה להמטואונקולוגיה ילדים, המתקשטים בתארי מסירות והקרבה, יצאו למאבק על גבם של חוליהם. מאבק של אגו וכוח - כזה שאין לו מקום בעולם הרפואה", נאמר בהמשך המכתב.

רופאות מחלקת ההשתלות הדגישו כי לא חל ב"הדסה" כל שינוי במדיניות השתלות הילדים, וזאת בניגוד להצהרות הרופאים המתפטרים. כמו כן, טענו כותבות המכתב, לא חל כל שינוי במצבת כוח האדם או בעומס העבודה. "עיתוי המאבק לא מותיר ספק לגבי מניעיו. בינואר 2017 מונתה ד"ר סטפנסקי לתפקיד מנהלת המחלקה הכללית להשתלות מח עצם. היא מומחית בהמטולוגיה ורופאת ילדים... היא זוכה לכבוד והוקרה גם בקרב משתילי מח עצם בילדים בעולם בזכות מקצועיותה, פרסומיה האקדמיים פורצי הדרך ושיתופי הפעולה שהיא מקיימת עם טובי המשתילים בעולם.

"אנו, הצוות הרפואי, הסיעודי והפרא-רפואי במחלקה להשתלות מח עצם, מברכים על מינויה לתפקיד המנהלת. אנו מצרים על כך שפרופ' מיקי וינטראוב, במקום לקבל בברכה את מינויה של ד"ר סטפנסקי ולהמשיך את שיתוף הפעולה הפורה בין שתי המחלקות (להשתלות מח עצם בילדים ולהשתלות בבגירים), גרם לקרע ולנתק בין שתי המחלקות האחיות".

את מכתבן חתמו הרופאות בקריאה לקבל את מנהל המחלקה החדש: "אנו תקווה שרופאי המחלקה להמטואונקולוגיה ילדים יתעשתו, ייענו לקריאתם של ההורים שלא לנטוש את ילדיהם ויפנו את מרצם לשיקומה של המחלקה בניהולו של ד"ר גל גולדשטיין (שהובא מ"שיבא" בידי מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, מערכת ד.א.). זהו מינוי ראוי לכל הדעות. תשובתנו להתנהלות הכוחנית, הלא קולגיאלית ולהיעדר היושרה היא עבודה קשה, התמקצעות והצטיינות".

יש לציין כי ב-1 ביוני – אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון – ייכנסו לתוקף התפטרויות ששה הרופאים הראשונים שהודיעו על עזיבת המחלקה, וביניהם פרופ' וינטראוב. בהמשך החודש אמורים גם לעזוב שלושה הרופאים הנוספים שהודיעו בשבוע שעבר על התפטרותם.

מוועדי הרופאים של "הדסה" נמסר בתגובה, כי הם "מצרים על ההתבטאויות הקשות כנגד רופאים בתוך המוסד. חבל שהאקלים הזה לא נמנע בעוד מועד ולפני שהגענו למצב של שוקת שבורה למרות התרעות רבות. כעת הזמן לאפשר לכל אחד לבחור את דרכו בהתאם לרצונו והאחר צריך לדעת לכבד זאת ולהימנע מהכפשות".

המכתב המלא שנשלח לעובדי "הדסה"

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  משבר ב"הדסה",  פרופ' זאב רוטשטיין,  פרופ' מיקי וינטראוב
תגובות
אנונימי/ת
10.05.2017, 09:40

הכל קשור למעט : *נשים* מה למיגדר ולהחלטן המיותרת להוסיף שמן למדורה