חדשות

ביה"ד לעבודה אישר עזיבתם של הרופאים מ'הדסה'; "לא נמשוך מכתבי ההתפטרות"

בית הדין לעבודה דחה אמש את דרישת הנהלת "הדסה" לעכב התפטרות ארבעה רופאים בכירים במחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים בבית החולים, וקבע כי נהגו באחריות והעניקו די זמן להנהלה; למרות הפשרה שהציע שר הבריאות, הרופאים הודיעו שאינם מושכים לפי שעה את מכתבי התפטרותם

פרופ' מיקי וינטראוב (צילום: ועדת הבריאות של הכנסת)

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים החליט אמש (ה') לאשר את התפטרות הרופאים במחלקה ההמטו-אונקולוגית במרכז הרפואי "הדסה". בית הדין דחה את בקשת הנהלת "הדסה" להוציא נגד הרופאים צווי מניעה שיאסרו עליהם לממש את התפטרותם, עליה הודיעו לפני כחודשיים וחצי.

ההחלטה ניתנה על רקע ניסיון של שר הבריאות יעקב ליצמן להתערב במשבר, על ידי פרסום הנחיות להנהלת "הדסה" הקובעות כי יופרדו השתלות מח-העצם בין ילדים למבוגרים, כפי שדורשים הרופאים. שישה רופאים, ביניהם מנהל המחלקה פרופ' מיקי וינטראוב, ושלושה מתמחים עזבו את המחלקה. התפטרותם של שישה מהם אמורה להיכנס לתוקף ב-4 ביוני.

הבקשה לבית הדין הוגשה על ידי הנהלת הדסה לפני כשבועיים, ונטען בה כי התפטרות ארבעה מהרופאים - מתוך שישה הרופאים הבכירים - איננה חוקית מאחר שנעשתה כקולקטיב. הרופאים, באמצעות ההסתדרות הרפואית, טענו מנגד שההחלטה היא אישית ואין למנוע מהם לעזוב את מקום העבודה.

השופט קבע שהרופאים נהגו באחריות מרובה ובמשך שלושה החודשים האחרונים דאגו להעביר את המטופלים לרופאים שמתאימים לדעתם להמשך טיפול

בהחלטתו אמש ציין השופט, כי קיים מחסור חמור בהמטו-אונקולוגים לילדים בארץ ועל כן אין הבטחה כי הנהלת בית החולים אכן תצליח למצוא להם מחליפים, גם אם יוארך פרק הזמן שבו ימשיכו הרופאים בתפקידם. "הרופאים המתפטרים", נכתב בפסק הדין, "העניקו להנהלה פרק זמן ארוך פי שלושה מהמותר בחוק כדי למצוא להם מחליפים, כאשר התפטרו בתחילת חודש מארס - כלומר שלושה חודשי התראה לפני כניסת ההתפטרות לתוקף".

יתרה מכך, נאמר בפסק הדין, למרות המצב הסבוך שנוצר במחלקה, בית הדין נותן משקל כבד לרצון הרופאים לפעול על-פי צו מצפונם המקצועי והאישי ולעזוב מקום עבודה שהם אינם מסכימים עם סביבת ותנאי העבודה שלו. בדיווח ב"וואלה" על פסק הדין נמסר עוד, כי השופט הוסיף שהרופאים נהגו באחריות מרובה ובמשך שלושת החודשים האחרונים דאגו להעביר את המטופלים לרופאים שמתאימים לדעתם להמשך טיפול ו"אף התחייבו ללוות את המטופלים בהתנדבות".

"לא נמשוך עדיין את מכתבי ההתפטרות"

מוקדם יותר אתמול הודיעו הרופאים כי הם דוחים את הצעות שר הבריאות לפתרון המשבר, כפי שהוצגו במסמך ההנחיות שהשר העביר להנהלת "הדסה". לדבריהם, המסמך אינו מספק ואינו מכיל התחייבויות ברורות לבצע את הטיפול בילדים כפי שנדרש מבחינה מקצועית.

לדבריהם, למרות שהמסמך קורא להפריד בין השתלות מח-עצם בילדים ובמבוגרים, לא ברור המנגנון שבאמצעותו הדבר ייעשה. חלק מהרופאים הדגישו בשיחה עם אתר "וואלה", כי על השר היה להבהיר באורח חד משמעי שאין לאשפז ילדים חולים במחלקות המבוגרים ולא להסתפק בהוראה שיש לבצע הפרדה פיזית באמצעות וילונות או בחדרים נפרדים. בדיווח נמסר, שהרופאים טוענים שאת מסמך ההנחיות "ניתן להבין כדבר והיפוכו".

"כרגע אנחנו לא מושכים את מכתבי ההתפטרות לפחות עד שנבין למה התכוונו הצדדים. איש עדיין לא דיבר אתנו ולא הוסבר לנו איך כל זה הולך להתבצע בפועל"

"מתווה הפתרון של שר הבריאות, שיאפשר להמשיך לבצע השתלות מח עצם בילדים במחלקה של המבוגרים, מסכן את הילדים חולי הסרטן המטופלים בהדסה", נאמר בדיווח. כמו כן אמרו הרופאים כי תנאי נוסף לחזרתם לעבודה במחלקה הוא שובו לתפקיד של מנהל המחלקה פרופ' מיקי וינטראוב.

בדיווח צוטט ד"ר יאיר פלד, אחד מששת הרופאים שהתפטרו במחאה על מדיניות ההשתלות שהנהיג מנהל "הדסה" פרופ' זאב רוטשטיין: "לנו עדיין לא ברור איך ניתן יהיה ליישם את המסמך לעבודה בפועל. כרגע זה רעיון כללי מדי. צריך לראות איך פורטים אותו במציאות. אני צופה בעייתיות גדולה בישום. כבר עכשיו קיימת מחיצה בין הילדים למבוגרים באותה מחלקה. זה לא הפתרון שאנחנו מייחלים לו. אנחנו חושבים שילדים צריכים להיות מושתלים במחלקת ילדים בלבד ולהימצא בה - זה מה שטענו מתחילת הדרך וזה נכון גם עכשיו".

"כרגע אנחנו לא מושכים את מכתבי ההתפטרות לפחות עד שנבין למה התכוונו הצדדים. איש עדיין לא דיבר אתנו ולא הוסבר לנו איך כל זה הולך להתבצע בפועל. אנחנו הרופאים לא הצלחנו להבין את מסמך ההנחיות עד הסוף".

ליצמן: "לא מבין מה הם לא מבינים"

השר ליצמן אמר לאתר "וואלה", כי נתן לרופאים את כל מבוקשם. "הם פנו אליי כשרצו ללכת ל'שערי צדק' – ואסרתי זאת. לא יעלה על הדעת שיפתחו שם מחלקה כשלא צריך. גם לא פותחים מחלקה חדשה בן-לילה. הם גם רצו שאפטר את פרופ' רוטשטיין - וגם לזה סירבתי. אחר כך הם הפכו את כל העניין לנושא מקצועי".

ליצמן הוסיף: "אני לא מבין מה הרופאים לא מבינים ממסמך ההנחיות ששלחתי ל'הדסה'. כל מה שהבטחתי – אקיים. לא משנה מה פרופ' רוטשטיין אמר בבית הדין. אני קיבלתי את ההחלטה וזה מה שיהיה ב'הדסה'. הבנתי שפרופ' רוטשטיין מקבל עליו את ההחלטה (כלומר את ההנחיות) והוא יפתור את הבעיה. הוא ימצא את הדרך כיצד לעשות זאת בפועל".

לגבי הדרישה להחזיר את פרופ' וינטראוב השיב שר הבריאות, לפי אותו דיווח: "אני לא מתעסק בזה".

"המחלקה תמשיך לפעול"

מנכ"ל המרכז הרפואי פרופ' רוטשטיין אמר אתמול כי הוא מכבד את החלטת בית הדין. הנהלת הדסה פירסמה את התגובה הבאה: "הדסה מקבלת בעצב את החלטת בית הדין ונערכת בהתאם. גם ב-4 ביוני, לאחר תאריך הפרישה, המחלקה תמשיך לפעול באופן המיטבי. הדסה שוב פונה לרופאים שהתפטרו לתאם מול ההנהלה את מועד עזיבתם על מנת להעביר את הטיפול בילדים באופן מסודר לידיהם של הרופאים החדשים שיגיעו בשבועות ובחדשים הקרובים".

בתוך כך, ערוץ 2 שידר אתמול כתבה המבוססת על הקלטה סמויה שבה נשמעו הערות מצד פרופ' רוטשטיין להורי הילדים בפגישה שהתקיימה עמם לפני כמה ימים. כמה מההתבטאויות מנכ"ל הדסה באותה שיחה הסעירו מאד את הנוכחים. פרופ' רוטשטיין התנצל על כך.

נושאים קשורים:  חדשות,  משבר ב"הדסה",  המרכז הרפואי "הדסה",  שר הבריאות,  בית הדין לעבודה
תגובות
אנונימי/ת
26.05.2017, 21:01

כמה צפוי...

אנונימי/ת
02.06.2017, 12:36

הערות לפסיקת בית הדין לעבודה:
1. מנהל עם קבלות שבא להציל את הדסה מקריסה, אמור לקבל גיבוי מלא מכל הכוחות שסביבו.
2. משחקי אגו מיותרים העבירו רופאים על דעתם ("לא התייעצו איתנו"...).
3. החלטות הנהלה יש למלא. זו אחריותה וסמכותה של ההנהלה.
4. מניפולציות על הורי הילדים זו התנהלות רעה ומזיקה.
5. אין מקום לתופעה של התפטרותו של צוות רופאים שלם ממחלקה בבית חולים אחד מתוך מטרה להקים פונקציה זהה בבית חולים אחר.
6. אותי לימדו שטובתם של החולים קודמת לכל דבר. רופאים שנוטשים את מטופליהם מכל סיבה שהיא, אינם ראויים לתפקידם ומקצועם.
7. הטיפול בילדים נעשה בכל מקרה במתקן רפואי ראוי, ולא במועדון של מושב...
8. גם בית חולים חייב להיות בעל היתכנות כלכלית וכספית שוטפת על מנת להבטיח השרדותו והמשך פעילותו והמשך התפתחותו !!