חדשות

"עזר מציון" חנכה מרפאה ייעודית לאיסוף תאי אב מחוץ לבית חולים

זו הפעם הראשונה שבה מרפאה לאיסוף תרומות מח עצם תפעל מחוץ לבית חולים והליך התרומה יקוצר משמעותית

מימין, ד"ר ברכה זיסר מנהלת המאגר, פרופ' יצחק יניב מנהלו הרפואי של המאגר והמרכז, הרב חנניה צולק נשיא עזר מציון, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן והתורם

מרפאה ייעודית חדשה, ראשונה מסוגה בישראל, לאיסוף תרומות תאי אב (מח עצם) נחנכה על ידי המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של "עזר מציון", בשיתוף סגן השר יעקב ליצמן ומשרד הבריאות.

זו הפעם הראשונה שבה מרפאה לאיסוף תרומות תאי אב תפעל מחוץ לבית חולים, בבית אורנית בפתח תקווה, שם מפעילה עזר מציון את מרכז התמיכה שלה בחולי סרטן ומשפחותיהם. המרכז יאפשר לתורמים לעבור את הליך התרומה מבלי הצורך לבלות שעות ארוכות בבית החולים.

סגן השר ליצמן חנך את המרפאה יחד עם נשיא ארגון עזר מציון הרב חנניה צ'ולאק, מנהלת המאגר הלאומי לתורמי מח עצם ד"ר ברכה זיסר, והמנהל הרפואי של המאגר הלאומי לתורמי מח עצם פרופ' יצחק יניב.

"התורם הוא הנכס המרכזי בתהליך של תרומת מח העצם והמאגרים המתקדמים בעולם, ביניהם 'עזר מציון', הבינו שצריך לייצר עבורו סביבה ייעודית, שתאפשר לו לבצע את התרומה בצורה נינוחה ולא במחלקות בית החולים", מסבירה ברכה זיסר, מנהלת המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של "עזר מציון". "אנחנו גאים בכך שהמרכז הינו בין הראשונים בעולם ביחד עם מספר מדינות אירופאיות מובילות בתחום מח העצם, כדוגמת גרמניה, שמעבירים את הליך האיסוף של תאי האב מבית החולים למרפאה ייעודית לאיסוף התרומות".

כמו כן, צוות הליווי של המאגר, שמלווה את התורם לכל אורך תהליך התרומה, לא היה נוכח עד היום עם התורם בבית החולים כאשר זמן מתן התרומה עמד על שש-שבע שעות בממוצע ולעתים אף יותר. במסגרת המרפאה הייעודית, זמן התהליך התקצר דרמטית וצוות המאגר נמצא לצד התורם כל הזמן. כמו כן, ניתן לבצע איסוף משלושה תורמים בו זמנית ובהמשך משישה תורמים ביום, עד למעלה מ-100 תורמים בחודש. כיום יש בין 30 ל-40  תרומות בחודש והמרכז נבנה תוך חשיבה ותכנון עתידי על בסיס מודלים מחו"ל.

במרכז פועל צוות רפואי הכולל רופא, אחיות, טכנאיות ומנהלת מרפאה. איסוף התרומות מתבצע לפי כל תנאי האמנות עליהן חתום המאגר כלפי התורם ולאיכות התרומה.

"כל התפקיד של הצוות פה הוא לטפל בתורמי מח העצם, מה שהופך את התהליך ליעיל וגם תוצאות האיסופים טובות מאוד - והכל תחת קורת גג אחת", אמר פרופ' יצחק יניב, מנהל המרכז. "בנוסף לטיפול בתורמים, אנחנו גם משתפים פעולה עם גורמי מחקר של תאי מח עצם על מנת למצוא דרכים לשפר את תוצאות ההשתלות".

"אני מברך על הקמת המרכז, זהו צעד גדול וחשוב שעשו עזר מציון שהקימו מרכז מכובד, שאנשים יוכלו לבצע תרומת מח עצם ולהציל חיים", אמר סגן השר יעקב ליצמן במהלך הסיור. "'עזר מציון' הוכיחה את עצמה לאורך השנים כארגון מציל חיים ויעידו על כך יותר מ- 950 אלף התורמים הפוטנציאליים הנמצאים במאגר" הוסיף סגן השר.

במהלך הסיור במרכז פגש סגן השר את שקד אביטן, שהיה באותה עת בהליך תרומת מח עצם. "ברגע שמודיעים לך, אתה ישר אומר כן. כשיש מישהו שצריך אותך, שאתה יכול להציל חיים, אתה לא חושב פעמיים", סיפר אביטן.

נושאים קשורים:  מח עצם,  תרומת מח עצם,  "עזר מציון",  תרומת תאי אב,  הרב חנניה צ'ולאק,  ד"ר ברכה זיסר,  פרופ' יצחק יניב,  המאגר הלאומי לתורמי מח עצם,  חדשות,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות