תסחיף פקקי

אירועי תסחיף פקיקי עורקי מקדימים אבחנה של סרטן בגיל המבוגר

מחקר מצא כי הסיכון לאירוע פקקת בעורקים עלה ב-69%, בשנה שלפני אבחנה של סרטן, בחולים בגיל המבוגר. נמצא סיכון מוגבר בעיקר ב-5 חודשים לפני האבחנה, כאשר שיא הסיכון הינו חודש לפני האבחנה

28.03.2019, 17:56
פקקת ורידית (אילוסטרציה)
פקקת ורידית (אילוסטרציה)

חולי סרטן מתמודדים עם סיכון מוגבר לאירוע של תסחיף פקיקי בעורקים. אך עם זאת, לא ברור מתי מתחיל הסיכון להתגבר, במטופלים אלו. מטרת המחקר הייתה, להעריך את הסיכון לתסחיף פקיקי בעורקים, הקודם לאבחנה של מחלת הסרטן.

במחקר זה, השתמשו במאגר נתונים רפואי מבוסס אוכלוסייה, שנדגם מתוך מאגר Surveillance Epidemiology and End Results. זוהו 374,331 מטופלים בגילאי 67 ומעלה, עם אבחנה חדשה של גידול ראשוני סרטני בשד, בריאות, בבלוטת הערמונית, במעי ו/או ברקטום, בשלפוחית השתן, ברחם, בלבלב או בקיבה, או לימפומה שאינה הודג'קין. למחקר נדגמו מטופלים שאובחנו בין השנים 2005-2013. חולי הסרטן שהשתתפו במחקר עברו התאמה (matching) פרטנית על פי דמוגרפיה ותחלואה נלווית, למוטבים נוספים של שירותי הבריאות ללא סרטן. מטופלים אשר שימשו כקבוצת ביקורת. נעשה שימוש בקודים המקובלים של האבחנות על מנת לזהות אירועים של תסחיף פקיקי בעורקים, הכוללים אוטם בשריר הלב או שבץ איסכמי. בעזרת שיטת מבחן Mantel-Haenszel נערכה השוואה בין הסיכון לאירוע תסחיף פקיקי בעורקים בקבוצת חולי הסרטן לבין הסיכון בקבוצת המטופלים ללא סרטן. ההשוואה נערכה במהלך תקופות של 30 יום, ב-360 הימים שקדמו לקבלת האבחנה של מחלת הסרטן.

תוצאות המחקר הראו, כי החל מהיום ה-360 ועד היום ה-151 שקדמו לקבלת האבחנה של מחלת הסרטן, הסיכון לאירוע תסחיף עורקי שנבדק בפרק זמן של 30 יום, היה דומה בין קבוצת המטופלים חולי הסרטן וקבוצת הביקורת. בין הימים ה-150 ועד יום אחד לפני קבלת אבחנה של מחלת הסרטן, הסיכון לאירוע תסחיף עורקי שנבדק בפרק זמן של 30 יום, נמצא גבוה יותר במטופלים שאובחנו עם סרטן לעומת קבוצת הביקורת. סיכון זה עלה בהדרגה ככל שהתקרב תאריך האבחנה של מחלת הסרטן. נמדד שיא הסיכון המוגבר במהלך 30 הימים האחרונים, ממש לפני קבלת האבחנה של מחלת הסרטן. במסגרת 30 ימים אלו, אובחנו 2,313 (0.62%) מטופלים עם תסחיף פקיקי עורקי, מבין המטופלים שאובחנו לבסוף עם סרטן, לעומת 413 (0.11%) אירועים של תסחיף עורקי בקבוצת הביקורת (יחס סיכויים 5.63, רווח בר-סמך 95% 5.07-6.25).

מסקנת המחקר הייתה כי הסיכון לאירוע תסחיף פקיקי עורקי מתחיל לעלות 150 יום לפני האבחנה של מחלת הסרטן במטופלים בגיל המבוגר. שיא הסיכון המוגבר הודגם ב-30 יום המיידים טרם קבלת האבחנה של מחלת הסרטן.

מקור: 

Navi B. B. et al. (2019) Blood. 133, 781

נושאים קשורים:  תסחיף פקקי,  תסחיף עורקי,  אוטם שריר הלב,  שבץ,  סרטן,  מחקרים
תגובות