חדשות

לתרופות מהדור הראשון השפעה טובה יותר על איכות החיים בחולי CML

מרכז דוידוף: חולי לוקמיה מיאלואידית כרונית שטופלו במעכבי טירוזין קינאז מהדור הראשון דיווחו על איכות חיים טובה יותר מזו של אלה שטופלו בתרופות מדורות מתקדמים יותר

לוקמיה, בדיקת מעבדה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר על תוצאי טיפול בחולי לוקמיה מיאלואידית כרונית, שהובל על ידי הרופאים ד"ר עדי שחם אבולעפיה, ד"ר אורי רוזובסקי ופרופ' פיה רענני ממרכז דוידוף שבבית החולים בילינסון בפתח תקווה, העלה כי יש יתרון מבחינת איכות החיים של החולים בשימוש בתרופות מהדור הראשון לעומת הדורות המתקדמים של התרופות מקבוצת מעכבי טירוזין קינאז.

המחקר התבסס על דיווחי החולים עצמם והוא נעשה בשיתוף עמותת CML. עורכי המחקר עתידים להציג את הממצאים בכנס המטולוגיה קרוב. לצורך המחקר גויסו מכה מרכזים רפואיים בארץ 129 חולים שמילאו שאלונים.

מרבית חולי לוקמיה מיאלואידית כרונית יטופלו למשך כל ימי חייהם בתרופות מקבוצת מעכבי טירוזין קינאז מהדור הראשון ו/או מדורות מתקדמים יותר. לפיכך, איכות החיים שלהם היא מרכיב מרכזי בטיפול. עד כה, ציינו עורכי המחקר, לא נערכה השוואה במדדי איכות החיים כפי שהם מדווחים בידי החולים (Patient Reported Pros Outcomes) בין תרופות מהדור הראשון לבין אלו מהדורות המתקדמים יותר.

השאלונים כללו מספר רב של מדדים שהתייחסו לשבוע ועד שלושה חודשים בטרם מילוי השאלון.

46 מהחולים טופלו במעכב טירוזין קינאז מהדור הראשון (גליבק או אימטיניב-טבע), 61 חולים טופלו במעכבי טירוזין קינאז מהדור השני (דזטיניב, נילוטיניב, בוזוטיניב) או הדור השלישי (פונטיניב) ו-22 חולים הפסיקו את הטיפול.

החולים שטופלו במעכבי טירוזין קינאז מהדור הראשון דיווחו באופן משמעותי על איכות חיים טובה יותר מזו של אלה שטופלו על ידי מעכבים מדורות מתקדמים יותר. בנוסף, החולים שטופלו במעכבים מהדורות המתקדמים יותר, דיווחו משמעותית יותר על הגבלה בפעילות היומיומית והחברתית וכן על תחושות שליליות כמו חרדה ודיכאון.

החולים שטופלו במעכבים מהדור הראשון דיווחו גם על פחות עייפות, כאבים, קוצר נשימה או עצירות, ירידה בדימוי הגוף ואפילו קשיים כלכליים.

נושאים קשורים:  ד"ר עדי שחם אבולעפיה,  ד"ר אורי רוזובסקי,  פרופ' פיה רענני מ,  מרכז דוידוף,  לוקמיה מיאלואידית כרונית,  תרופות,  מעכבי טירוזין קינאז,  חדשות
תגובות