מיאלומה נפוצה

מה התפקיד של אימונופיקסציה בשתן לקביעת התגובה לטיפול במיאלומה נפוצה?

החוקרים הצליחו להראות כי אימונופיקסציה בשתן אינה הכרחית לקביעת תגובה מלאה לטיפול בקרב מטופלים עם מיאלומה נפוצה כאשר לא מדובר במחלה של שרשראות קלות בלבד

18.09.2019, 17:46
בדיקת שתן (צילום: אילוסטרציה)

קריטריוני התגובה (Response criteria) למיאלומה נפוצה (MM –יMultiple myeloma) דורשים סטטוס שלילי של חלבונים חד-שבטיים (חלבוני M) בבדיקת אלקטרופורזה אימונופיקסציה בדם (sIFE - serum immunofixation electrophoresis) ובשתן (uIFE – urine  immunofixation electrophoresi) לצורך קביעת תגובה מלאה (CR –יComplete response). עם זאת, לא תמיד מבצעים uIFE למטופלים עם sIFE שלילי.

החוקרים ניתחו הערכות חלבון-M של 384 מטופלים עם MM (לא כולל מטופלים עם מחלה של שרשראות קלות בלבד) שטופלו במסגרת מחקר ה-GEM2012MENOS65י(NCT01916252), במטרה לקבוע את שיעור המטופלים עם uIFE חיובי מתוך המטופלים שהפכו ל-sIFE שלילי לאחר טיפול. בנוסף, החוקרים העריכו את שיעורי הסטטוס השלילי לשארית מחלה מינימלית (MRD – Minimal residual disease) ואת שיעורי ההישרדות ללא התקדמות מחלה (PFS – Progression-free survival) בקרב מטופלים שהגיעו ל-CR, ל-CR אך ללא נתונים על uIFEי(CR לא ודאי – uCR) או מטופלים שהשיגו תגובה חלקית טובה מאוד (VGPR –יvery good partial response).

החוקרים מצאו כי מתוך 107 מטופלים עם אבחנה של חלבון-M בלבד בדם שהפכו ל-sIFE שלילי לאחר טיפול ולא היו להם תוצאות uIFE זמינות, שיעור ה-uIFE החיובי היה 0%. בנוסף, מתוך 161 מטופלים עם חלבון-M בדם ובשתן בזמן האבחנה שהפכו ל-sIFE שלילי לאחר הטיפול, 3 (1.8%) מטופלים היו חיוביים ל-uIFE.

תוצאות המחקר הראו כי אין הבדלים מובהקים בין מטופלים שהגיעו ל-CR בהשוואה למטופלים עם CR לא וודאי בנוגע לשיעורי ה-MRD שלילי לאחר ייצוב (post consolidation) (<10−6, 76% בהשוואה ל-75%; P=0.9) ובנוגע לשיעורי ה-PFS במשך שנתיים (85% בהשוואה ל-88%; P=0.4). בשונה מכך, נמצאו שיעורי נמוכים באופן מובהק בקרב מטופלים שהגיעו ל-VGPR.

תוצאות המחקר מציעות כי uIFE אינו הכרחי לצורך הגדרה של CR בקרב מטופלים עם MM ללא מחלה המערבת שרשראות קלות בלבד.

מקור: 

Lahuerta, J-J. et al. (2019) Blood 133,25.

נושאים קשורים:  מיאלומה נפוצה,  מחקרים
תגובות