• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
קורונה בישראל

מהו הנתון האמיתי של חולי הקורונה בקרב העובדים הזרים בדרום תל אביב?

על פי נתונים של מרכז המידע הלאומי למערכה בקורונה רק 64 עובדים זרים ומבקשי מקלט בשכונות דרום תל אביב חלו בנגיף | ההערכה שיש יותר והם חוששים להיבדק

נווה שאנן, דרום תל אביב. צילום: משה שי/ פלאש 90

עד כה אותרו בקרב אוכלוסיית העובדים הזרים שרובה הגדול מתגוררת בדרום תל אביב 64 מקרי קורונה, מהם 19 נמצאו חיוביים לנגיף בשבוע האחרון, כך על פי נתונים של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, נכון ל-28 במאי.

אלא שההערכה היא שמספרם האמיתי גדול הרבה יותר, מאחר שאין מידע מלא לגביהם. כ-25% מקרב אלה שהסכימו להיבדק נמצאו חיוביים לנגיף, אולם רבים מהעובדים הזרים נמנעים מלגשת ביוזמתם לבדיקות אלו מתוך חרדה לפרנסתם. כמעט כולם נמצאים במגע כזה או אחר עם ישראלים ובעיקר עם אנשים בקבוצות הסיכון כמו קשישים. ממשק אחר שלהם הוא עם תלמידי בתי ספר שעמם הם לומדים.

בדיווח על כך ב-ynet נמסר כי לפי ארגון "קו לעובד", בתל אביב בלבד מתגוררים כ-40 אלף מבקשי מקלט וחסרי מעמד נוספים (כ-7,000 מהם קטינים). כמחצית מאוכלוסיה זו מאריתריאה ומסודן וכמחציתם מהגרי עבודה חוקיים ולא חוקיים, רובם ממערב וממרכז אפריקה והפיליפינים. יש ביניהם גם תיירים ללא אשרה תקפה. רובם מרוכזים בשלוש שכונות: נווה שאנן, התקווה ושפירא.

אוכלוסיית הזרים נחשבת פגיעה למשבר הכלכלי שנבע מהתפרצות הנגיף. רובם חסרי חסכונות. הם עוסקים בעבודות מזדמנות ולא קבועות. אבל רבים במלונאות (עובדי ניקיון) או מסעדות (שוטפי כלים). רבים מהזרים נמנעים מביצוע בדיקות באופן יזום, מחשש שתוצאה חיובית תגרום לפיטוריהם, או תשבית אותם מעבודה לתקופה מסוימת ומצבם הכלכלי יידרדר עוד יותר.

ארגון "קו לעובד" טוען: "על המדינה לסייע ככל הניתן למהגרי העבודה ולמבקשי המקלט בהתמודדות עם הידבקות אפשרית בקורונה. יש לאפשר להם לבצע בדיקות ללא חשש מאובדן הפרנסה והנגשתם לשירותים הנדרשים. יש לוודא שהתחלואה באוכלוסיה זאת  לא תשמש בסיס להשתלחות בה, אמירות והתנהלות גזענית ופוגענית כנגדה".

נושאים קשורים:  קורונה,  עובדים זרים,  מבקשי מקלט,  דרום תל אביב,  חדשות,  נגיף הקורונה
תגובות