מחקרים - נגיף הקורונה

תאי T צולבים מספקים הגנה למערכת החיסונית מפני קורונה

מחקר חדש גילה: אנשים עם מערכת חיסונית עם היכרות מוקדמת של מאפייני הנגיף לא יחלו בקורונה | מחקר נוסף מציין ארבעה פרופילים חיסוניים לנגיף, המשפיעים על חומרת המחלה

"מדגימת דם פשוטה נוכל ללמוד הרבה יותר על מצבו הבריאותי של האדם שחלה ולתת לו טיפול מקיף יותר בהתאם להתפתחות הזיהום בגופו". צילום: אילוסטרציה

מחקר שנעשה בגרמניה ופורסם בשבוע שעבר ב-Nature, אך לא עבר ביקורת עמיתים, טוען שיש אנשים שלא נדבקו בנגיף הקורונה מאחר שבמערכת החיסונית שלהם תאים מסוג T שכנראה מצליחים לפעול היטב נגד הנגיף. החוקרים מכנים אותם "אנשים עם מערכת חיסונית שיש לה סוג של 'היכרות מוקדמת' עם מאפייני הנגיף". המחקר התבסס על דגימות דם מ-68 אנשים.

בדו"ח המחקר, שהמחבר הראשון שלו הוא ד"ר ג'וליאן בראון מהמחלקה לאימונולוגיה רגנרטיבית וחקר ההזדקנות באוניברסיטה הטכנית של ברלין ובית החולים האוניברסיטאי שאריטה, נאמר: "בחנו אם ניתן למצוא תאי T פעילים מול נגיף הקורונה בדמם של חולים ונשאים מאומתים של הנגיף בגילאי 81-21, בהשוואה לדמם של תורמים בריאים, בגילאי 64-22, כולם מגרמניה. גילינו שבדמם של 83% מהנשאים המאומתים נמצאו תאי T פעילים אל מול הנגיף, אבל גם בדמם של 35% מתורמי דגימות הדם הבריאים".

לתאי T חלק מרכזי במערכת החיסונית. במקרים שבהם נראו רמות גבוהות של תאי T זו הוכחה שהמערכת החיסונית של אותו אדם נאבקה קודם לכן או נאבקת עדיין בגורם חיצוני, למשל נגיף. מתוצאות המחקר ניתן להסיק שככל הנראה יש באוכלוסיה קבוצת אנשים שהמערכת החיסונית שלהם נחשפה בעבר באופן כלשהו לנגיף דומה ל-SARS-Cov2 ויודעת כיצד לפעול נגדו.

אלא שקיימת בנושא הזה בעיה: נגיף הקורונה החדש החל להתפשט בעולם בסוף 2019 ומאז מוגדר כפולש חיצוני שלמערכת החיסונית האנושית אין ניסיון קודם מולו. לכן, תמוה כיצד יש בכל זאת אנשים שתאי ה-T שלהם מגיבים בצורה טובה יותר לנגיף ולכן לא יפתחו מחלה קשה לאחר ההידבקות בו, בעוד אחרים יחלו באופן קשה יותר.

החוקרים הגרמנים הסבירו שהימצאותם של תאי T פעילים עשויה להיגרם ממפגש של אותם אנשים עם אחד מנגיפי הקורונה בגרסאותיו המוקדמות יותר. "אוכלוסיית תאים אלה גדלה במהלך מפגשים קודמים עם נגיפים מקבוצת הקורונה. תפקידם של תאי T צולבים הקיימים מגירסה אחרת ומוקדמת יותר של הנגיף הקורונה ומגיבים לנגיף החדש, עדיין נותר לא ברור".

בשלב זה, ציינו מחברי הדו"ח, אין לנו ספק שלגילוי החדש יש משמעות רבה, שאולי אף עשויה להשליך על המשך ההתמודדות עם מגיפת הקורונה. "נוכחותם של תאי T צולבים שמגיבים היטב לנגיף בפלח ניכר מהאוכלוסיה הכללית עשוי כנראה להשפיע על הדינמיקה של המגיפה הנוכחית ולכך השלכות מהותיות על עיצובם ותכנונם של הניסויים בפיתוח חיסון יעיל לנגיף", מסרו החוקרים.

ד"ר אמש אדג'לה (Amesh Adalja), חוקר בכיר למחלות זיהומיות מאוניברסיטת ג'ון הופקינס האמריקאית התייחס לממצאי המחקר בראיון ל-CNN, הדגיש כי יש צורך בלימוד נוסף כדי להבין את השלכות המחקר הנוכחי. "אכן, מופיע במחקר כי יש חלק משמעותי באוכלוסיה שבגופם נמצאו תאי T צולבים כתוצאה ממפגש קודם עם אחד מנגיפי משפחת הקורונה, אבל השאלה הגדולה היא בצורך להבין טוב יותר מהו תפקידם של אותם תאי T".

מחקר נוסף שפורסם ב-Nature מבוסס על 113 חולי קורונה שנמצאו אצלם ארבעה "פרופילים חיסוניים" (Immune Profiles) שונים ואלה מסבירים את הסיבה למסלולי התפתחות שונים של המחלה אצל החולים. החוקרים, ובראשם ד"ר אקיקו יאוואסקי (Akiko Iwasaki) מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל בארה"ב, טוענים שנמצאו "ארבע חתימות חיסוניות" שונות בקרב החולים: קבוצת אנשים שאצלם נמצאו גורמי גדילה שונים, קבוצה אחרת עם סוגי 2 ו-3 של ציטוקינים וקבוצה שאצלם סוג מעורב של ציטוקינים מהסוגים 3 ,2 ,1 וכן כימוקינים.

נושאים קשורים:  קורונה,  חדשות,  תאי T,  המערכת החיסונית,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
04.08.2020, 09:35

זה קצת לא מסתדר עם זה שדוקא מבוגרים חולים יותר. הרי להם יש התנסות חיסונית ארוכה יותר מצעירים.

04.08.2020, 13:05

תאי T הם פחות ספציפיים מנוגדנים מאחר שהאפיניות שלהם לאנטיגן (פפטיד) היא יחסית נמוכה. לכן סביר שיש להם ריאקציות צולבות רבות. הם אמנם פעילים בהרג תאים שמודבקים בוירוס אבל מחקרים של עשרות שנים הראו שהגורם העיקרי בהגנה מפני וירוסים בכלל הם הנוגדנים. לכן קצת קשה להאמין שהאנשים שבמחקר היו מוגנים מקורונה בזכות התאים הללו

אנונימי/ת
11.08.2020, 15:01

פרופ' נכבד,
יתכן והגורם למוכנות המיטבית של תאי T , הוא חלבון TLR בתאי אפיתל.
אני מפנה אותך למאמר-
Detrimental Contribution of the Toll-Like Receptor (TLR)3 to Influenza A Virus–Induced Acute Pneumonia
אשמח לתגובתך.