• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

ינואר השחור: 1,423 מתים מקורונה בחודש, למרות הסגר והחיסונים

מבצע החיסונים הארצי שהחל ב-21 בדצמבר הפיח תקווה למציאות חדשה בישראל אך חודש ינואר היה הקטלני ביותר ונראה כי כבר בשבוע הקרוב מניין המתים יגיע ל-5,000 מתחילת המגיפה

עובדי חברה קדישא נושאים לקבורה גופת חולה קורונה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

במהלך חודש ינואר מתו בישראל 1,423 חולי קורונה - למעלה משליש ממספר המתים מאז פרוץ ובכך החודש האחרון היה לקטלני ביותר בישראל מאז פרוץ המגיפה. נכון להיום (ג', 09:00) בסך הכל נפטרו מקורונה בישראל 4,816 בני אדם. השיא נרשם ב-20 בינואר, אז מתו 101 חולים, כאשר ממוצע המתים היומי עמד בחודש שעבר על 46.

הנתונים הקשים על מניין המתים מופיעים במקביל למבצע החיסונים הארצי וכאשר החל מ-6 בינואר ישראל נכנסה לסגר שלישי, ההגבלות התהדקו ונסגרה מערכת החינוך. עם תחילתו של הסגר הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי זה יהיה הסגר האחרון, אך למרות זאת, גם התחלואה, בעיקר זו של החולים הקשים, נמצאה בחודש האחרון בעלייה ומספר המאומתים לא ירד, וזאת לעומת סגרים קודמים, שלאחריהם נראתה ירידה משמעותית בנתוני התחלואה.

מקור: משרד הבריאות

כפי שפורסם ב"דוקטורס אונלי", במשרד הבריאות צפו לכל היותר 842 מתים בחודש ינואר. זאת על פי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שפורסם בסוף דצמבר 2020 והתמקד בהיערכות מערכת הבריאות להתמודדות עם מגיפת הקורונה לצד תחלואת החורף העונתית.

עם תחילתו של מבצע החיסונים הארצי, ב-21 בדצמבר, צפו במשרד הבריאות כי כבר בחודש פברואר ישראל תהיה במציאות חדשה, אולם על פי הערכה, נראה כי כבר בשבוע הקרוב מניין המתים יגיע ל-5,000 מתחילת המגיפה. התחזית העכשווית במשרד הבריאות היא כי עד סוף פברואר אפקט החיסונים יגבר והמגמה תשתנה גם בהתאם להתמתנות הקלה בתחלואה הקשה בגילאי 60 ומעלה.

מנכ"ל בית החולים אסותא-אשדוד, ד"ר ארז ברנבוים, התייחס לנתוני התמותה הקשים: "יותר מ-1,400 מתים בחודש ינואר - מדובר בכרבע ממספר הנפטרים מאז פרוץ המגיפה. אין ספק שזהו נתון לא מעודד, שמביא לידי ביטוי את המשמעות של הופעת המוטציות החדשות של הוירוס. אף על פי כן, זו תהיה בריחה מאחריות מצד כל המעורבים להטיל את האשמה רק באבולוציה שעבר הנגיף.

"בישראל", אמר ד"ר ברנבוים, "לא מתקיים סגר אמיתי וההנחיות הן לעתים קרובות בגדר המלצה בלבד. בסופו של יום הנתון ממחיש עוד יותר שלצד הפתרונות שמציעה הרפואה והמרוץ לחיסון ולהתחסנות, האחריות והיכולת לשנות מציאות נמצאת בידי כל אחד ואחת מאיתנו. עם זאת, אני מקווה שבפרק הזמן הקרוב נוכל להתעודד מתוצאות החיסון ולראות בנתונים האלה רגע שחור וחשוך שבא לפני עלות השחר".

ממשרד הבריאות נמסר הבוקר כי כמעט 5 מיליון מנות חיסון ניתנו עד היום בישראל (מנה ראשונה + מנה שנייה). אתמול חוסנו 117 אלף איש, מתוכם 84 אלף בחיסון השני. שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין, אמר: "אנחנו ננצח את הנגיף כי אנחנו עושים את מבצע החיסונים הטוב בעולם, אבל המוטציות מכריחות אותנו להישאר עוד קצת בסגר. אני יודע שזה קשה אבל זה הכרחי".

בתוך כך משרד הבריאות ממשיך לבצע סקר ארצי בקרב מאומתים לנגיף הקורונה לבחינת התפשטות הוריאנטים הבריטי והדרום אפריקאי בישראל באמצעות ריצוף גנטי. במעבדה המרכזית לנגיפים רוצפו עד כה 30 מאומתים לוריאנט הדרום אפריקאי. כמו כן נמצאו 50 מגעים מאומתים שלהם. סך הכל מדובר ב-80 מאומתים בוריאנט הדרום אפריקאי.

בנוסף, נמצא בהליך הריצוף הוריאנט הבריטי ב-16 נשים הרות מתוך 20 שנבדקו ועברו ריצוף. תשע מתוך 12 נשים חלו בתחלואה קשה עם המוטציה הבריטית וכן שמונה נשים בקבוצת הביקורת היו ללא תסמינים בהגעתן ללדת והתגלו עם הוריאנט הזה.

נושאים קשורים:  19-COVID,  חדשות,  תמותה מקורונה,  משרד הבריאות,  חיסון לקורונה
תגובות
אנונימי/ת
03.02.2021, 19:53

אני הולך לכפור כפירה חמורה. לשחוט פרה קדושה, להגיד משהו לא מקובל שבתקופות אחרות בהיסטוריה הייתי נחשב למכשפה שאמורה להשרף בלהבות.
מאז החיסון יש יותר חולים ומתים , אולי החיסון + הסגרים + סיפוח הרבה נפטרים מהסקטור הכללי והכללתם כנפטרי קורונה גרם לתמותה העודפת .
אבל בעיקר מה שהשתנה זה התחלת החיסון לאוכלוסיה . שליש מכלל הנפטרים הכללי מאז פרוץ המגפה עד כה נפטרו בחודש שבו הותחל החיסון .
אנונימי כי מסוכן להביע דעה היום נגד חיסונים .

03.02.2021, 23:55

מציינים את מספר המתים המוחלט. אבל במקביל יש הגדלה מתמדת של מבפר החולים בפועל ומכאן שיש להתייחס לאחוז המתים מכלל החולים.