סוכרת סוג 2

טיפול בסוכרת סוג 2 ומחלת ריאות חסימתית כרונית במסגרת רפואת הקהילה

תוצאות מחקר זה ממחישות כי ניתן לטפל בהצלחה בשיעור גבוה של חולי סוכרת סוג 2 ו-COPD על ידי רופאי משפחה במסגרת הרפואה הראשונית ובמיוחד בחולים עם חומרת מחלה קלה יותר

06.05.2021, 15:11
רופא משפחה (צילום: אילוסטרציה)

סוכרת סוג 2 ומחלת ריאות חסימתית-כרונית (COPD) הינם מצבים רפואיים כרוניים הדורשים טיפול ממושך. במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת BMC Family Practice חוקרים בחנו היכן חולים עם סוכרת סוג 2 ו-COPD מטופלים והאם הטיפול מתבצע במקום התואם את הנחיות הקווים המנחים לטיפול בחולים אלה.

במחקר הוכללו מטופלים מחמישה מרכזי רפואה. החוקרים אספו נתונים בנוגע למסגרת הרפואית בה המשתתפים טופלו ובנוגע למאפייני המטופלים עצמם. הפרופיל של משתתפים שטופלו במסגרת הרפואה הראשונית הושווה לפרופיל של אנשים אשר טופלו במסגרת רפואה שניונית. באנשים אשר טופלו במסגרת רפואה שניונית בוצעה הערכה האם הטיפול מבוצע לפי הקווים המנחים והאם ניתן להחזיר אנשים אלה למסגרת של טיפול במסגרת הרפואה הראשונית.

תוצאות המחקר הדגימו כי 7.6% מהמטופלים עם סוכרת ו-29.6% מהמטופלים עם COPD טופלו במסגרת הרפואה השניונית. מקרב חולי הסוכרת, 72.7% טופלו ברפואה השניונית באופן שהולם את הקווים המנחים לטיפול בסוכרת בעוד ששיעור חולי ה-COPD שקיבלו טיפול הרפואה השניונית באופן שהולם את הקווים המנחים עמד על 31.4% בלבד.

חולי סוכרת שטופלו ברפואה הראשונית לעומת הרפואה השניונית היו מבוגרים יותר (63 לעומת 57 שנים), עם משך סוכרת קצר יותר (8 לעומת 11 שנים) וערכי המוגלובין מסוכרר נמוכים יותר (53 לעומת 63.5 מילימול/ליטר). חולים עם COPD אשר טופלו ברפואה הראשונית השתמשו בפחות תרופות נשאפות (75.2% לעומת 90.1%) והתייצגו עם תוצאות ספירומטריה טובות יותר (FEV% מהצפוי של 67.39 לעומת 57.53) לעומת חולי COPD שטופלו ברפואה השניונית.

החוקרים מסכמים כי רוב חולי הסוכרת סוג 2 וה-COPD טופלו כמוגדר בקווים המנחים במסגרת הרפואה הראשונית והיו ככלל, עם חומרת מחלה קלה יותר.

תוצאות מחקר זה ממחישות כי ניתן לטפל בהצלחה בשיעור גבוה של חולי סוכרת סוג 2 ו-COPD על ידי רופאי משפחה במסגרת הרפואה הראשונית.

מקור: 

Willink, R.P., Vos, R.C., Looijmans-van den Akker, I. et al. Type 2 diabetes and COPD: treatment in the right healthcare setting? An observational study. BMC Fam Pract 22, 78 (2021). https://doi.org/10.1186/s12875-021-01424-w

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  COPD,  רפואת קהילה,  מחקרים
תגובות
07.05.2021, 11:18

המודל ההולנדי נכון והגיוני:
When referring a patient to the hospital the GP sends all relevant patient- and disease information to the specialist in secondary care. This referral is accompanied by a detailed clinical question and a suggestion for the follow-up care. During the treatment in secondary care the treating specialist yearly sends a report to the GP to inform the GP about the treatment provided in secondary care.
הלוואי שמכתבי ההפניה מהרופאים הראשוניים היו מנומקים וכוללים מידע מדויק על המטופלים. העומס הנוכחי במערכת הבריאות הקהילתית גורם להפניות בשיטת הדומינו.
לגבי מסקנות המחקר: נכון שניתן לאזן את מרבית החולים בקהילה, אבל בעיה מובנית במחקר מסוג זה היא שתמהיל החולים המופנים לרפואה שניונית-שלישונית הם אלה שמחלתם קשה ומורכבת וקשה לאזן אותם בקהילה.