אנמיה חרמשית

שימוש באופיואידים בחולים מבוגרים עם אנמיה חרמשית המאושפזים עם התקף חסימת כלי דם

חוקרים סבורים כי אין שיטה אחידה למתן אופיואידים לטיפול במשברי כאב בחולי אנמיה חרמשית

27.05.2021, 18:48
תרופות, אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)

ידוע כי בעוד שכאב הינו סימן ההיכר של אנמיה חרמשית, הרופאים לרוב אינם מצוידים לטיפול הולם בחולים הנמצאים בהתקף כאב כתוצאה מחסימת כלי דם. על אף כי חומרת התסמינים משתנה מחולה לחולה, אנמיה חרמשית מאופיינת בהתקפי כאב לסירוגין, הנגרמים כתוצאה ממחסור בחמצן ברקמות ובאיברים השונים. זאת ועוד, ידוע כי ללא קשר לחומרת הכאב, חולי אנמיה חרמשית נתפסים לעיתים קרובות כמחפשים גישה לסמים על ידי הצוות הרפואי, שמביעים חשש מהתלות של החולים באופיואידים והסכנה לפתח התמכרות.

מטרת החוקרים הייתה להעריך את הסוגים והמינונים של האופיואידים המשמשים לטיפול במשברי הכאב בפועל, בהשוואה להנחיות השימוש באופיואידים של מרכזים שונים לבקרת מחלות.

החוקרים ערכו סקירת ספרות במאגרי המידע CINAHL, PubMed, ספריית Cochrane, Web of Science וכן חיפוש ידני. הם ניתחו את כל הנתונים משנת 1999 ועד 2018 והכלילו ניסויים אקראיים, מחקרי תצפית ומחקרי עוקבה, על מבוגרים המאושפזים עם אנמיה חרמשית, שקיבלו אופיואידים לטיפול משברי כאב כתוצאה מחסימה של כלי דם. החוקרים ביצעו הערכה איכותית באמצעות הרשימה של Downs and Black, ובחרו שלא לערוך מטא-אנליזה.

החוקרים מצאו 5 מחקרים שנערכו בארה"ב, ארצות ערב והולנד, כאשר הכלילו את אלו שנערכו בארה"ב ובקנדה. הם דיווחו כי הנבדקים קיבלו טיפול עם מורפיום או אופיואיד שווה ערך. החוקרים לא מצאו אף מחקר שהשתמש באותה שיטה של ​​מתן אופיואידים.

החוקרים הגיעו למסקנה כי חולי אנמיה חרמשית המאושפזים בבית החולים כתוצאה ממשבר כאב הנגרם מחסימת כלי דם, קיבלו לרוב אופיואידים לטיפול בכאב, במסגרת ההנחיות של מרכזים למניעת מחלות. החוקרים מדווחים כי אין שיטה אחידה למתן הטיפול וכי ישנו צורך במחקרים נוספים בנושא.

מקור: 

Osborne JC, et al. Journal of Hematology. 2021;10(2):46-52. doi:10.14740/jh828

נושאים קשורים:  אנמיה חרמשית,  אופיואידים,  חסימת כלי דם,  מחקרים
תגובות