מחקרים

האם טיפות נטארסודיל הינן טיפול יעיל בבצקת קרנית בדיסטרופיה ע"ש פוקס?

חוקרים מצאו כי שימוש בנטארסודיל לטיפול בבצקת קרנית עקב דיסטרופיית פוקס מביא לשיפור בבצקת וב-CDVA הסקוטופי

טיפות עיניים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Ophthalmology נערך במטרה להעריך את השימוש בנטארסודיל (Netarsudil) בריכוז 0.02% לטיפול שלא על פי התוויה בבצקת בקרנית הקשורה לדיסטרופיה של הקרנית מסוג פוקס (Fuchs dystrophy).

המחקר נערך במתכונת של ניסוי קליני פרוספקטיבי אקראי, ונכללו עשרים ותשעה נבדקים עם דיסטרופיית פוקס סימפטומטית. הנבדקים הוקצו באופן אקראי לקבלת טיפול באמצעות טיפות עיניים של נטארסודיל או אינבו, פעם ביום למשך 3 חודשים. התוצאים העיקריים היו השינוי בעובי של מרכז הקרנית בין מצב הבסיס למצב לאחר חודש אחד ושלושה חודשים של טיפול.

התוצאים המשניים כללו שינוי בחדות הראייה המתוקנת הסקוטופית (CDVA) לאחר 3 חודשים, וכן את השינוי בציונים בשאלון לקויות ראייה שעבר תיקוף לשימוש בדיסטרופיית פוקס.

בהשוואה לשימוש באינבו, השימוש בנטארסודיל הביא לירידה משמעותית בעובי מרכז הקרנית לאחר חודש (הבדל ממוצע, 20- מיקרומטר; רווח בר-סמך 95%: 32- עד 9-) ולאחר שלושה חודשים (הפרש ממוצע, 26- מיקרומטר; 39- עד 12-) ולשיפור משמעותי ב-CDVA הסקוטופי לאחר שלושה חודשים (הפרש ממוצע 1.6+ קווים; 0.2-3.0).

באף אחת מהזרועות לא נצפה שינוי מובהק בציוני שאלון לקויות הראייה, ולא נצפה הבדל מובהק בין הזרועות. נבדק אחד מזרוע הנטארסודיל סבל מבולה (bullae) של האפיתל עוד בטרם המחקר, והוצא מהמחקר עקב סנוור משבית.

לסיכום, השימוש בנטארסודיל היה קשור להפחתה של הבצקת בקרנית ולשיפור ב-CDVA הסקוטופי בקרב חולי דיסטרופיית פוקס. מחקרים נוספים יוכלו לשפוך אור נוסף על שביעות רצון המטופלים וחדות הראייה בתנאי תאורה שונים, ולהשוות בין השימוש בנטארסודיל לאפשרויות טיפול אחרות כגון קרטופלסטיקה אנדותליאלית.

מקור: 

Price, MO et al. American Journal Ophthalmol. 2021 Jul;227:100-105.doi: 10.1016/j.ajo.2021.03.006.

נושאים קשורים:  מחקרים,  בצקת,  דיסטרופיה על שם פוקס,  נטארסודיל
תגובות