מחקרים

מהם השינויים בטרנסקריפטום והמעורבות של תאי T באנמיה אפלסטית?

חוקרים בחנו את הטרנסקריפטום של תאי T ותאי HSPC שנדגמו מחולי אנמיה אפלסטית, ואפיינו את השינויים שחלו ואת המעורבות של תאי ה-א במחלה

07.10.2021, 17:46

אנמיה אפלסטית (AA) היא הפרעה אוטואימונית מתווכת תאי T של המערכת ההמטופויטית, המתבטאת בדלדול חמור של תאי גזע ותאי אב המטופויטיים (HSPC). יחד עם זאת, יכולת ההבנה שלנו את הקשר המורכב בין HSPCs לתאי T עדיין לא ברורה די, בעיקר עקב המגבלות של הטכניקות הקיימות, ומיעוט של HSPCs באי ספיקה של מוח העצם.

במחקר שפורסם בכת העת Blood, ביצעו החוקרים ניתוח טרנסקריפטום של תא בודד בתאי HSPC ותאי T שנדגמו מחולי אנמיה אפלסטית, על מנת לזהות את השחקנים המולקולריים המשתתפים בתהליך.

החוקרים מצאו כי תאי HSPCs השאריתי באנמיה אפלסטית היו בעלי שינויים ספציפיים לשושלת מבחינת ביטוי הגנים ורשתות הבקרה ברמת התעתיק. ממצאים אלו מעידים על שיבוש סלקטיבי של מאגרי תאי אב ספציפיים. בקרב תאי HSPCs בפרט, זוהו אירועים תכופים של שחבור חלופי וכן תבניות מעוותות של פוליאדינליציה בתעתיקים הקשורים לנזק בדנ"א ולתיקון שלו, דבר העשוי לקחת חלק בהתקדמות של אנמיה אפלסטית לתסמונות מיאלודיספלסטיות.

בנוסף זיהו החוקרים אינטראקציות ליגנד-קולטן ספציפיות לסוג התא, שעשויות לתווך הרס מתמשך של HSPC על ידי תאי T. באמצעות מעקב אחר חולים לאחר טיפול אימונוסופרסיבי התברר כי הפוגה בהמטופויזיס לוותה באופן חלקי באינטראקציות בין תאי HSPCs לתאי T שהיו חסינות לטיפול, וכן בתעתיק שהיה במצב לא תקין.

נתונים אלה יחד, מהווים את הנוף הטרנסקריפטומי באמת התא הבודד של ההמטופואיזה הלקויה המתרחשת באנמיה אפלסטית, ומספקים תובנות חדשות אודות האינטראקציות המולקולריות של תאי T עם ה- HSPCs השאריתי, ופותחים צוהר לטיפולים חדשים באנמיה אפלסטית.

מקור: 

Zhu, C et al. Blood. 2021 Jul 8;138(1):23-33. doi: 10.1182/blood.2020008966.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנמיה אפלסטית,  טרנסקריפטום,  תאי גזע,  המטופוייזיס
תגובות