מחקרים

השתלת תאים המטופואטיים לעובר ברחם

נמצא כי ריבוי תאי T רגולטוריים בעוברים הוא שמגן עליהם מפני מחלת שתל נגד מאכסן לאחר השתלת תאים המטופואטיים

עובר, חבל הטבור. צילום אילוסטרציה

השתלת תאים המטופואטיים לעובר ברחם (In Utero Hematopoietic Cell Transplantation - IUHCT) הינו טיפול ניסויי עבור המוגלובינופתיות מולדות, כולל אנמיה חרמשית וטלסמיה. אחד היתרונות הבולטים של IUHCT הינו הנטייה המוקדמת של העובר המתפתח לסבילות חיסונית. דבר זה מאפשר השתלה ללא צורך בדיכוי חיסוני ואולי אף ירידה ברגישות להתפתחות מחלת שתל נגד מאכסן (Graft Versus Host Disease - GVHD).

במחקר זה החוקרים הדגימו עמידות של עוברים להתפתחות GVHD לאחר השתלת תאים המטופואטיים אלוגניים להחזרת תאי T, בהשוואה להשתלה דומה ביילודים צעירים. הם הדגימו כי עמידות זאת קשורה לרמות גבוהות של אינטרלוקאין 10 (Interleukin-10 - IL-10) בסרום של עוברים המובילים להשראה של תאי T רגולטוריים (regulatory T cells - Tregs). כמו כן, הודגם כי העברה של Tregs ליילודים שעברו IUHCT מונע באופן שיטתי את ההתפתחות של GVHD, המהווה שחזור של העמידות הנצפית של העוברים ל-GVHD לאחר IUHCT.

מסקנת החוקרים הייתה כי Tregs אחראיים לעמידות של עוברים להתפתחות GVHD לאחר השתלת תאים המטופואטיים.

מקור:

Riley JS, McClain LE, Stratigis JD, Coons BE, Bose SK, Dave A, White BM, Li H, Loukogeorgakis SP, Fachin CG, Dias AIBS, Flake AW, Peranteau WH. Fetal allotransplant recipients are resistant to graft-versus-host disease. Exp Hematol. 2023 Feb;118:31-39.e3. doi: 10.1016/j.exphem.2022.12.004. Epub 2022 Dec 17. PMID: 36535408; PMCID: PMC9898145.

נושאים קשורים:  מחקרים,  השתלת תאי גזע המטופואטיים,  תאי T רגולטוריים,  יילודים,  מחלת השתל נגד המאכסן
תגובות